I Egypten er det bestemt ved at lov at man som
musiker skal være medlem af ”Syndikatet for Musikere”, for at have lov til at
spille koncerter på offentlige spillesteder. Overtrædelse af dette kan medføre
straffe på op til tre år i fængsel og bøder fra 400 og op til 16.000 kroner.
Derudover gør en regel om der kun må eksistere én fagforening per sektor, det
umuligt på et lovligt grundlag at etablere en uafhængig fagforening for
musikere.
Hany Bedair er en af de musikere som presser
på for en ændring af denne lov, for at opnå frihed til at udtrykke sig som
kunstner. ”Jeg kæmper ikke imod syndikatet som sådan, det jeg kæmper for er, at
vi som musikere skal have ret til at optræde og udøve vores kunst som vi har
lyst.” Loven ses fra musikernes perspektiv som et korrupt redskab til at
kontrollere kunst-scenen og sikre et
overblik over hvem der får lov at optræde og hvem der ikke gør. ”Udover at det er frihedskrænkende, er det
helt urimeligt at opkræve så store beløb fra musikere, som nærmest ingenting
tjener på deres arbejde”.
Afbrudt
koncert
Under en optræden på et af Kairos spillesteder
sidste år, blev Hany´s koncert afbrudt af syndikatet selv, da to af musikerne i
ensemblet ikke var medlemmer af syndikatet, ”vi fik valget mellem at betale de
påkrævede bøder eller at afbryde koncerten - vi valgte selvfølgelig at afbryde
koncerten” forklarer Hany. Episoden fik
en gruppe af Kairo´s undergrundsmusikere til at demonstrere og kræve loven
ændret, og det startede en debat.
Repræsentanter fra syndikatet forklarede
hvordan der ligger et stort økonomisk ansvar i at betale pensioner til de mere
end 35.000 musikere som er medlemmer af syndikatet. ”Vores rolle er at forsvare
og sikre arbejde for vores medlemmer” siger Mostafa Helmy, som er medlem af
syndikatets bestyrelse. ”Hvis alle (musikere red.) er medlemmer af vores familie,
så kan vi bedre støtte dem”. Men ifølge Hany er støtten beskeden, og elementet
af tvang er et problem. ”Det handler om kontrol, og det er en måde at skrabe
penge ind på. Hvis de vil støtte os, hvorfor arrangerer de så ikke workshops
som alle deres medlemmer kan deltage i? Noget som gør det attraktivt at være
medlem? Det ville jeg gøre…”
Der er flere af Kairo´s spillesteder, herunder
”Culturewheel” hvor koncerten blev afbrudt, som har aftaler med syndikatet, de støtter
dem økonomisk og undgår at få deres koncerter tjekket. Hany forklarer at
syndikatets logo er trykt på spillestedets publikationer og at han i løbet af
de ni år Bedair har spillet koncerter her, aldrig blevet bedt om at fremvise sit medlemskab.
Forandringer
på vej?
Mohamed Sawy, som er leder spillestedet, er
enig med musikerne i problematikken omkring loven, han siger at den hører det
tidligere regimes kontrolapparat til og at tiden efter revolutionen er en anden
nu, og derfor er det på høje tid at få ændret loven, men det kan kun ske gennem
en beslutning i parlamentet eller fra præsidenten. Udsigten til tiltag på dette
område afhænger af den kommende politiske udvikling i landet, som ligenu
befinder sig i en politisk overgangsperiode. Formuleringen af et nyt
forfatningsudkast blev afsluttet i begyndelsen af december, og er sat til
folkeafstemning i midten af januar. Billedkunstner Mohamed Abla har siddet i
rådet som repræsentant for landets kunstnere, han er generelt tilfreds med
udkastet: ”Jeg er tilfreds med 90 procent af indholdet, det har naturligvis
krævet en masse forhandling og kompromiser, men jeg synes vi har gjort et godt
stykke arbejde, og vi har fået indskrevet adgang til -og udøvelse af - kunst
som en menneskerettighed”. I udkastet garanteres kunstnere, filmproducenter og
forfattere frihed til at skabe kunst, med den klausul at medierne kan udøve
censur i tider med krig og folkelig mobilisering.
”Det er jo fint nok at kunsten er sikret som
rettighed i forfatningen” siger Hany Bedair, ”men det er en ændring af loven vi
har brug for”. Det er det vigtigste
ligenu så Egyptens musikscene kan blomstre endnu mere, og så musikernes kamp
kan ændres til at være fremadrettet, frem for at være imod lovsystemet,
understreger Hany.
Artiklen er skrevet på baggrund af en research rejse til Egypten i december
2013, finansieret af DANIDAs oplysningspulje. Udgivet på www.verdensnyt.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar