fredag den 2. september 2011

Welcome to Alexandria….



Alexandria er Egyptens næst-største by med 6 millioner indbyggere. Den strækker sig over 32 kilometer Middelhavskyst, og den friske havblæst gør byen godt.

Jeg har været her i snart en uge, og er blevet taget fantastisk godt imod. Jeg bor i en lille lejlighed, og begynder så småt at føle mig hjemme her.

Det er en flot by. Man fornemmer at den har haft sin storhedstid for år tilbage. Der er mange store palæer som står tomme og forfaldne, og der er resorter langs kysten som tydeligvis har været pompøse engang – men som nu er reduceret til vakkelvorne plasticstole og væltede parasoller.

Øst på ligger San Stefano, det er byens fancy område med en masse amerikanske kæder, store shoppingcentre og luksushoteller. Et par MacDonalds og andre kæder har fundet vej til downtown, men størstedelen af caféerne her byder på te, vandpibe, domino og en masse egyptiske ældre herrer. Der er en dejlig stemning og jeg har brugt en masse tid på at fare vild her og prøve at danne mig et overblik. Det er ikke helt lykkedes endnu, altså overblikket - det går fint med at fare vild!

Alexandria har været helt på den anden ende i de sidste dage. Det har været Ramadan hele august, og mandag ventede alle spændte på at månen skulle vise sig på himlen – en fuld måne skulle nemlig markere fastens afslutning og begyndelsen på Eid. Månen var kuglerund og de sidste dage har der så været Eid el Fitr – den store afslutningshøjtid.

Det har været meget festligt, alle har været på gaden i deres stiveste puds, og der har været gang i byen hele døgnet rundt!

Fra på søndag starter hverdagen, og det er også her jeg skal begynde min undervisning i arabisk. Det skal blive godt at kunne følge lidt mere med, i hvad der foregår omkring mig.

Revolution og fremtiden fylder en masse, og dem jeg har snakket med er kun glade for at give deres mening til kende. Det er blevet til nogle interessante diskussioner om Egyptens fremtid og i hvilken rækkefølge bæredygtig forandring bør ske.

De fleste jeg har snakket med, har været med i demonstrationerne mod Mubarak og er stolte af revolutionen. Men andre stiller spørgsmålstegn ved, om egypterne er klar til at acceptere så store strukturelle omvæltninger. Vil folket komme til stemmeurnerne når der er parlamentsvalg i November? Vil folket respektere en ny folkevalgt leder? Vil folket rejse sig imod den egyptiske hær inden da? Og hvad med retssagen mod Mubarak – hvor ender den?

Der er en masse at snakke om, læse om og følge med i. Jeg vil glæde mig til at bringe forskellige tanker, synspunkter og oplevelser videre til jer her på bloggen. Både om revolution og politik, men også om hvad der ellers sker af spændende ting her i Alexandria.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar