På tagterrassen |
Ramy Duzy tager
smilende imod mig i sit atelier i en taglejlighed i Zamalek. Området er
hjemsted for ambassader, udlændinge og smarte cafeer, men på Ramys tag er der
ikke noget, der er smart eller glitrer. Hans billeder og fotografier hænger,
står og ligger over det hele, og ellers består lejligheden kun af en lille seng
og et kogeblus. “Jeg vågner op om morgenen og sætter mig straks til at tegne,
det giver mig energi” siger han glad.
Ramy er 29 år og
blev færdig på Kairos kunstakademi i 2008. Han har holdt to solo-udstillinger i
Kairo og har lavet et væld af projekter, som han engageret fortæller om.
“Lige nu arbejder
jeg på en serie med minder fra min barndom. Jeg har samlet etiketter, reklamer
og små ting, som har haft en betydning for mig og sikkert for flere fra samme
generation som mig”. Han viser mig, hvordan udstillingen har bevæget sig fra en
masse ord og ideer på et papir til collager, tegninger og malerier. Maleriet på
billedet her ved siden af viser indpakningen på en bestemt type plaster mod muskelspændinger,
som hans mormor brugte.
Et andet viser en udsigt over bjerge og søer, som han
forestillede sig udenfor vinduet i hans barndomshjem i byen Minya i Øvre Egypten.
Ramy ved ikke
endnu, hvor og om hans projekt kan udstilles på et af Kairos gallerier, men
hvis dette skulle være forudsætningen for at lave kunst, så ville han ikke få
lavet noget som helst. Han maler, tegner, fotograferer, laver installationer,
laver grafik og filmer, fordi det er det han lever for.
Det er
øjeblikket der gælder
Ramys arbejdsbord |
Jeg spørger Ramy,
hvordan han oplever tilværelsen som kunstner i Egypten, og om han har mærket en
forandring indenfor den sidste periodes politiske omvæltninger. Hans ellers
konstant smilende ansigt får et alvorligt udtryk, og han siger: “Jeg vil helst
ikke tale om revolutionen. Jeg prøver at lade være med at tænke på politik. For
mig er revolutionen en kamp, hvor flere af mine venner mistede livet, og det
gør ondt at tænke på. Det, der betyder noget, er, hvad vi har og gør i dette
øjeblik.”
“Livet som
kunstner”, fortsætter han, “ er sikkert ikke særlig nemt noget sted i verden,
men måske specielt i Egypten. Kunst findes ikke. At være kunstner forstås som
at være arbejdsløs..”
Økonomisk er det
svært at få tingene til at hænge sammen, forklarer han, “Heldigvis får jeg
solgt et billede i ny og næ, og det kan betale huslejen. Og så laver jeg
grafiske opgaver for forskellige firmaer”. Ligesom flere af de andre kunstnere
vi har mødt, snakker Ramy om, hvordan det er svært at få økonomisk støtte nogen
steder fra. Staten støtter ikke kunst, og de store gallerier som får donationer
fra udenlandske fonde, er meget snævre i deres udvælgelse af, hvad de støtter,
og det er svært at komme ind her. “Alle pengene går til de samme gallerier og
deres projekter, Hvis ikke man passer ind hos dem, så er det bare ærgerligt”.
Kærlighed til
kunsten
På trods af
økonomiske vanskeligheder og få muligheder for at udstille og sælge, så er Ramy
glad og smittende entusiastisk. “Jeg elsker kunst!”. Han er overbevist om, at
alle kan lave kunst, Det handler ikke om talent - det handler om at åbne øjnene
og sindet; at se de mest simple hverdagsting på nye måder og turde udtrykke
sig. “ Alting har en betydning” siger han. Det handler om at stille spørgsmål
og undre sig og vende tingene på hovedet. Det handler om at lege og udforske.
Pludselig er der
gået 3 timer med snak. Jeg skal videre til min næste aftale, selvom det er
fristende at blive på Ramys tag og kigge ud over byen, drikke te og snakke om
kunst og livets store spørgsmål. Men jeg må tilbage ud i Kairos pulserende
virkelighed og Ramy tilbage til sin legestue.
"Mickey Masr" - En serie med Mickey Mouse i Egypten. Uden ører fordi det får ham til at se mere egyptisk ud, siger Ramy. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar