Mohammed Abla |
Så er jeg tilbage
ved tastaturet. Jeg har den sidste måneds tid faret rundt i Kairo og Alexandria
og har mødtes med en masse kunstnere for at hjælpe en dansk kurator med at
forberede en udstilling i København med Egyptisk samtidskunst. Den skal gerne
lanceres i København til marts 2013. Det skriver jeg selvfølgelig mere om når
jeg har konkret information.
Alle vores møder
og snakke har givet et godt indblik i tilværelsen som kunstner i Egypten. Den
er bestemt ikke let. Der er ikke mange etablerede gallerier hvor de kan
præsentere deres værker, og økonomisk støtte er der ingen af. Men for de
kunstnere, vi var så heldige at møde, afhænger deres produktivitet ikke af hvad
der bliver aftaget og udstillet, men om behovet for at udtrykke sig - og
revolutionen har skabt et stort behov. Det har dog for flere af dem, været svært at opretholde
motivationen efter den “action-prægede” del af revolutionen har lagt sig, og
det nu handler om forfatning og politiske strategier. Mange af kunstnerne
beskriver situationen lige nu som en underlig mellemperiode – de afventer
Præsident Mursis træk og har ikke positive forventninger til, at livet som
kunstner skal blive nemmere med ham ved roret. De kigger nervøst til Tunesien,
hvor der over sommeren var ballade over en udstilling, som skulle have
portrætteret islam på en ikke acceptabel måde. Hvordan vil Det Muslimske
Broderskab forholde sig til den kunstneriske frihed og udvikling i Egypten?
En lille
lukket kreds..
Selvom Kairo er
så kæmpe stor, er kunst-miljøet en lille kreds, og de fleste
kender hinanden. En af de kunstnere, vi talte med, snakkede om, hvordan de
forskellige gallerier, som er veletablerede og modtager udenlandske donationer, er linket til hinanden og har taget monopol på kunstscenen. Det er
svært at komme uden om dem, hvis man vil frem på scenen, men også svært at
komme ind her. Han kaldte det “EAM - The Egyptian Art Mafia”. Det er sikkert
sådan fat i kunstmiljøer mange andre steder i verden, men, når der ikke er
noget støtte at få fra staten eller fra kunstuddannelserne, så er det svært at
skabe sig en karriere som uafhængig kunstner.
30 års
korruption af kunstscenen…
Kairo har et
stort Museum for Moderne Kunst – der er flotte værker men ikke mange, som er
produceret efter 1980erne. Der er ligesom en tidslomme uden dokumentation af
udviklingen på kunstscenen. Flere af dem, vi mødtes med, forklarede, hvordan
kulturministeren i Mubaraks regering, som selv var kunstner og altid ønskedes
omtalt som “Minister og Kunstner Farouk Hosny”, korrumperede scenen ved at
bruge økonomisk støtte til at promovere sit eget arbejde og foretage en meget
subjektiv vurdering af, hvad han mente var kunst. Man kan få en fornemmelse af
at udviklingen indenfor kunstområdet har stået stille i de sidste tredive år,
men det er ikke sådan fat. Der er masser af spændende arbejde at komme efter –
det er bare ikke så nemt at finde og slet ikke gennem officielle kanaler.
For at prøve at
nå længere ud end til de kunstnere, som typisk bliver anbefalet af gallerierne,
bad vi de kunstnere vi mødte om at anbefale andre og på den måde lede os
videre. Det fik os vidt omkring, men selv efter tre ugers intensiv research
følte vi stadig, at vi kun nåede at skrabe overfladen. Vi snakkede med både
gamle og unge, og én af dem hedder Mohammed Abla, han er i slut 50´erne og
meget respekteret, anerkendt og dygtig. Han er bestemt én af de mere
etablerede, men jeg vil lægge ud med at fortælle lidt om vores møde med ham.
Maleren
Mohammed Abla
Vi mødtes med
Abla i hans studie i Downtown Kairo, en flot gammel lejlighed fuld af malerier.
Han lod os kigge omkring, mens han fortalte om sit liv og de forskellige
projekter, han arbejder på. Han har malet hele sit liv og altid vidst, at
kunsten skulle være hans levevej. Han er uddannet fra kunstakademiet i
Alexandria og har derefter rejst en masse i Europa, hvilket har givet ham en
plads på den internationale kunstscene. Han rejser fortsat rundt og har
udstillinger over hele verden, men bruger også meget af sit liv på at udvikle
kunst-scenen i Egypten og hjælpe unge kunstnere på vej.
Et af hans projekter er et kunstcenter i Fayoum, en lille by ved sø og bjerge en times kørsel fra
Kairo, hvor han hver vinter inviterer kunstnere fra hele verden til at mødes
for at arbejde sammen og inspirere hinanden i seks uger. Abla tror
på at kunsten kan røre og påvirke det enkelte menneske og
måske rejse spørgsmål, åbne øjne eller udvide horisonter – forandring i det
små.
Ablas oase
Abla inviterede
os ud i sit andet atelier som ligger på øen Qorsaya i Nilen, midt i Kairo. For
at komme dertil skal man med en lille trækbåd, og selvom der er bare 20 meter
over til øen, er det som at komme til en helt anden verden. Pludselig befandt vi os midt
i Kairo, men uden trafik, omgivet af grønne marker, stilhed, bredde vidder –
det ville jeg ikke have troet muligt. Midt i alt det grønne ligger Ablas oase,
flere malerier og de perfekte omgivelser til at blive inspireret og finde ro.
Der bor omkring
5000 mennesker på øen, hovedsageligt fiskere og bønder som har levet der i
generationer. Det er et selvforsynende landsbysamfund – og altså midt i Kairo. Et andet af Ablas projekter er
at gøre sit atelier her til et socialt projekt. Tilbyde undervisning til øens
børn, lægehjælp og selvfølgelig bruge sin kunst som redskab til at udvikle det
lille samfund.
Spännande! Ser fram emot utställningen i Köpenhamn! /Stefan
SvarSlet