søndag den 2. oktober 2011

Biblioteket i Alexandria

Jeg har undervisning hver dag fra 9 – 13, herefter går turen gerne forbi GAD. Det er Egyptens Mac Donalds. En stor fastfood kæde med en masse restauranter i hele landet. Man skal ikke gå langt for at støde ind i én GAD her i Alexandria, de er over det hele.

For et par egyptiske pund køber jeg min frokost – for det meste pita med falafel eller foul, som er bønner tilberedt på lækker vis. Det egyptiske køkken fortjener et indlæg for sig selv, så det vender jeg tilbage til.

Efter GAD går jeg langs Cornichen til Alexandrias store bibliotek, og det er dét jeg vil skrive om.

Det er et dejligt sted, smuk arkitektur og et rigtig godt sted at studere. På pladsen foran biblioteket ligger et par caféer, hvor man kan sidde med sin kaffe og nyde solnedgangen over havet.



Biblioteket er en både historisk og kulturelt vigtig institution i Alexandria. Det originale bibliotek blev etableret af Ptolemæus I i år 283 f.kr. og var på det tidspunkt, og mange følgende år, et centrum for uddannelse, viden og litteratur.

De gamle grækere havde som mål, at indsamle en kopi af hvert eneste eksisterende litterære værk i verden. Det blev til mange hundrede tusinder papyrus ruller og et enormt arkiv af research og viden.

Der er ikke nogen entydig forklaring på hvordan biblioteket blev ødelagt. Men Cæsar er blandt de mistænkte. I en fejde satte han ild til Alexandrias havn, og det gamle bibliotek lå i dette område.

Hvordan det nu lige var med magtkampe og relationer mellem Alexandria og resten af verden, er noget jeg vil studere nærmere. Det er tydeligt at mange forskellige nationer har haft sin indflydelse på byen, og byens historie har mange lag – jeg har endnu kun skrabet lidt i overfladen.

For at mindes dette centrum for viden og litteratur, blev det besluttet i 1974, at der skulle bygges et nyt bibliotek i byen. Et norsk arkitekt-kollektiv blev valgt til at udforme designet, og det nye bibliotek åbnede i 2002.




Det er et kæmpe sted, der er 11 etager og reol-plads til 8 millioner bøger. Så mange er der dog ikke, og biblioteket virker lidt tomt i sin storhed. Men lyset og farverne derinde er fantastisk.

Jeg nyder meget at sidde der og studere. Det er dejlig roligt, og minder på hjemlig vis om at sidde på læsesal på Den Sorte Diamant.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar