lørdag den 7. januar 2012

Godt nytår Egypten

Så er jeg tilbage i Alexandria, efter nogle ugers juleferie i Danmark.

Jeg skal nu være i praktik i tre måneder på et lokalt kulturmagasin. Det udkommer hver måned og handler om kulturelle aktiviteter i byen, og livet i Alexandria.

Åh Egypten ya habibti!

Det varede ikke længe, fra hjulene ramte landingsbanen i Kairos lufthavn, til jeg kom i tanke om, hvorfor Egypten og Alexandria kræver og fortjener længere tid, end de fire måneder jeg først havde planlagt at bruge her.

Jeg kørte i bus fra lufthavnen til Alexandria, og under hele turen snakkede jeg med en mand som var så stolt af Egypten – det smukkeste land i verden – og Alexandria – den smukkeste by i Egypten.

Jeg synes ofte jeg møder denne stolthed hos folk, og det er altid dejligt og rørende.

Men det er naturligvis én side af sagen. Mange er langt fra tilfredse – der er ingen jobs at få, dårlige økonomiske vilkår og en revolution som har skuffet.

1 år siden revolutionen

Den 25. Januar er årsdagen for revolutionen. Der er forskellige rygter om, hvordan dagen vil blive markeret, og en voksende urolighed for at dagen vil medføre en ny bølge af demonstrationer og sammenstød.

I en artikel i denne uges udgave af avisen Al Ahram  udtaler en menneskerettighedsaktivist, at situationen i Egypten lige nu sådan set kalder mere på en revolution, end på samme tid for et år siden.

Dette set i lyset af det sidste års blodige sammenstød mellem militær og demonstranter, og senest, sidste uges angreb på en række civile organisationer. Organisationerne var mistænkt for at modtage politisk støtte fra udlandet, og fik endevendt deres kontorer.

Derudover er den økonomiske situation i Egypten kun blevet værre siden revolutionen. Turismen er faldet markant og ustabiliteten i landet, afholder internationale investorer fra at satse på Egypten.

Egypten 2012

Men 2012 er et nyt år, og det kan kun blive bedre end 2011.

Håbet for fremtiden blev understreget på Tahrirpladsen nytårsaften. Her samledes ti tusindvis af egyptere, på tværs af religion og alder. De tændte sammen lys, og mindedes de unge som har mistet livet i revolutionen, og delte deres håb for Egypten.

Det er fortsat en meget spændende og foranderlig tid. Landets første parlamentsvalg er ved at være afsluttet, og i foråret venter valg til parlamentets overhus (Shurarådet), formulering af en ny konstitution og valg af præsident.

Det er i sandhed en lang proces, at skabe et nyt styresystem til et land.

Må 2012 bringe alt muligt godt for Egypten.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar