lørdag den 26. november 2011

Politisk Symbolik - en støvsuger?


Der er nu to dage til første runde af parlamentsvalget starter. På Twitter skriver en fortvivlet egypter:

”Jeg er så forvirret, virkelig. For første gang i denne revolution er vores mål uklart og der er mange spørgsmål #Egypt”

Militærrådet har indsat en ny premierminister. Hans navn er Kamal al-Ganzouri, han har var regeringsleder fra 1996 – 1999 og har tjent 18 år under Mubaraks regime.
Demonstranterne er ikke tilfredse med denne udnævnelse, de vil se et nyt og ungt ansigt.

Jeg har i denne uge haft en artikel på www.u-landsnyt.dk, og en anden er på vej. Artiklerne  viderebringer Laila og Mohammeds synspunkter, omkring gennemførelsen af det kommende valg, som jeg skrev om i mit sidste indlæg her (23.11).

Laila – Egyptisk aktivist: Vi kan ikke vente til 2013 

Politiske symboler

MEN nu er det jo Egypten det handler om, og det ville være meget u-egyptisk ikke at finde et eller andet at grine af, selvom situationen lige nu er temmelig frustrerende.

Og noget jeg går og smågriner af hver dag, er de valgplakater som hænger overalt i Alexandria.

Der er skruet op for valgkampagnen her i de sidste dage, og jeg har set (og hørt!) flere kandidater køre rundt på ladbiler. De har kæmpe plakater af dem selv, nogle har endda et lille fjernsyn og så gerne en skrattende og overstyrende mikrofon, hvor igennem de råber, at en stemme på dem, er en stemme på fremtiden osv…

Men hvordan gennemfører man et valg i et land hvor 1 ud af 4 ikke kan læse og skrive? (Tal fra 2010). Det kræver mere end et navn på valgplakaten, og derfor har alle kandidater også et symbol.

Nogle kandidater har symboler som en halvmåne, en minaret, en bog eller et bedetæppe. 
I starten tænkte jeg, at symbolerne kunne fortolkes og være relateret til kandidaternes politiske linie.

Men som mængden af valgplakater er vokset, og symbolerne er blevet mere og mere kreative. er jeg nu temmelig sikker på, at det ikke er det der er meningen…

De bedste symboler jeg har set er piben, støvsugeren, skruetrækkeren, mangoen, flygelet, Facebook-logoet og …blenderen!

Der er 8267 kandidater, men i forskellige distrikter, så kandidater i Kairo og Alexandria kan godt have samme symbol, så der ar brug for 250 symboler.

Så vidt jeg har forstået har den nationale valgkommitte tildelt symbolerne efter først-til-mølle princippet. 

Og alle kan jo ikke være lige heldige…..her er nogle billeder.

En kandidat i Alexandria. En motorcykel...

En kandidat i Alexandria. En støvsuger....

En kandidat i Kairo. En palme...


Det Muslimske Broderskabs Freedom og Justice Party. En minaret og en megafon.

En kandidat i Kairo. En konvolut...

Endnu en kandidat i Kairo. En skruetrækker..

En af de få kvindelige kandidater. En blomst naturligvis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar